Konstresa till Stockholm

Upplev mästerligt måleri och färgstark textilkonst i säsongens stora utställningar på Moderna museet och Millesgården.

Välkommen på konstresa till Stockholm! Program: Vi avreser 8.00 från Avesta busstation med Västanhede Trafik och tar rast med kaffe och fralla på Ekolskrog vid Mälaren. Väl framme vid Moderna museet på Skeppsholmen går vi omlott i två grupper med guidad visning av Lotte Laserstein: Ett delat liv respektive bordsserverad lunch 11.30 och 12.30. Där finns även nyskapande omhängningar av museets samling att se. Bussen tar oss sedan till Millesgården på Lidingö där vi får guidad visning av Kaffe Fassett: The Power of Pattern i två grupper kl 15 och 16. Vi reser hem vid 17, tar kort paus och är tillbaka ca 19.30.

Resa, kaffe, mat, entréer och visningar av kunniga guider – allt ingår för endast 1195 kr/person. Julklappstips!

Anmäl dig till reseledare Maria Perers, ordförande i Folkare Konstförening, senast 28 december på 076-842 12 24 eller folkarekonst@gmail.com Betalning sker när resan bekräftats. Meddela ev. kostpreferens.

Den tysk-svenska banbrytande konstnären Lotte Laserstein (1898-1993) är en av konstvärldens mest spännande återupptäckter. Efter examen vid Berlins konstakademi 1927 – som en av de första kvinnorna – lyckades hon snabbt göra sig ett namn på stadens konstscen. Med personliga ateljéscener och porträtt av urbana, emanciperade kvinnor, fångade hon tidsandan. Men framgången fick ett abrupt slut med nazisternas maktövertagande. Laserstein lyckades ta sig till Sverige för att skapa sig en ny tillvaro som porträtt- och landskapsmålare.

– Färg är en livsförstärkande kraft, säger Kaffe Fassett, en av vår tids största textilkonstnärer. Utställningen Kaffe Fassett: The Power of Pattern breder ut sig längs konsthallens golv, väggar och tak och omsluter besökaren med ett överflöd av färger, mönster och texturer – quiltning, broderier och mönstrade tyger. Verken som ställs ut är gjorda av konstnärer från hela världen, handplockade av Fassett själv, och visar vidden av hans inflytande.

I Annes hus på nedre terrassen har paret Kaffe Fassett och Brandon Mably fått fria tyglar, och inrett rummen precis så maximalistiskt som de själva vill. Inget less is more! Utställningen är producerad av Fashion & Textile Museum i London.